Website

Plus d'information sur notre site web - Meer informatie op onze website: http://www.haspatal.tk

Wednesday, July 7, 2010

First days in Dhaka

Dag 1

Na een lange en vermoeiende reis zijn we aangekomen in Dhaka. Lekker vet haar, wallen en een niet al te frisse adem vergezellen het haspatal-team. Na een uur te hebben gewacht op onze valiezen (een kwam nooit aan: een deel van het medisch meteriaal dat we hadden meegenomen voor Kailakuri), begeven we ons naar de uitgang van de luchthaven.

Het is 6u ’s ochtends en het is reeds snikheet. Bij de uitgang staat een massa mensen samengetroepd achter de hekken. We vragen ons af waarom ze daar in hemelsnaam staan, zo vroeg in de ochtend. Blijkbaar zijn de aankomende reizigers, ongeacht het uur, de attractie van de dag. Een kamionet van de oom van Aushim brengt ons naar het appartement waar we de eerstkomende dagen zullen verblijven. Tijdens deze tocht kijken we vanachter de ramen onze ogen uit. Zelfs de jongens klauwen in het leer van de zetels, terwijl onze kamionet tussen de auto’s, bussen, riksja’s, voetgangers, zwerfhonden en schapen door de straten van de hoofdstad scheurt. Want in Bangladesh bestaan er geen verkeersregels, iedereen rijdt gewoon rechts of links en slalomt naar goeddunken. We zijn blij aan te komen aan het appartement van Aushim’s papa (Shaupaun), waar we eindelijk zullen kunnen rusten. Rusten is een eufemisme, want tot de middag liggen we als gestrande walvissen op onze uitgerolde matten te recupereren. Bij het ontwaken haalt Shaupaun ons wat lekkers te eten waarop we onze krachten weer volledig opdoen. We zijn klaar om Dhaka te ontdekken.

Na vijf minuten wandelen beseffen we dat Dhaka ons evenzeer ontdekt. Mensen gapen ons aan alsof we van Mars komen. Kinderen komen van overal aangestormd en blijven ons volgen. Iedereen neemt ons van top tot teen op. We voelen ons verschrikkelijk ongemakkelijk en willen zo weinig mogelijk blijven staan, want het aantal nieuwsgierigen wordt steeds groter.

In vergelijking met Dhaka is Brussel de properste stad ter wereld. Overal hangt een stinkgeur van rot voedsel. Het afval vormt op sommige plaatsen een tapijt. Opvallend zijn de krotten naast de appartementsgebouwen. Toch lijken de armen absoluut niet ongelukkig, de lachende kinderen met hun donkere ogen stralen iets moois uit.

Een paar riksja’s brengen ons naar het centrum waar bedelaars ons lastig vallen. Een oude vrouw aait Gil ostentatief over de rug. Maar de jongen gaat niet in op haar avances.

We gaan over tot shopping: de meisjes kopen een traditioneel gewaad, om er minder opvallend uit te zien. Helaas mislukt de poging grandioos. Met of zonder Bengaalse kleren, we blijven een curiosum. Nils en Adam hebben recht op een roos muskietennet met bloemen. De muskietennetten zijn voor twee gemaakt, wat natuurlijk een prachtgelegenheid vormt voor de andere haspatallers om het koppel uit te lachen. Voor Meneer Gil laten we natuurlijk een muskietennet op maat maken, aangepast aan zijn hangmat.

De zon is al onder wanneer we terug in het appartement zijn. Shaupaun kookt ons een lekkere maaltijd, in het donker dan nog wel. De electriciteit valt in Dhaka immers regelmatig uit. Gil had het geluk om op dat moment in de douche te zitten, waarop we hem een kaars moesten brengen. We hebben geen last van muggen, er zijn er heel weinig in het appartement. Voor de zekerheid plaatsen we toch maar onze muskietennetten.

Dag 2
Rond 10u30 worden we wakker. Virginie en Camille ontdekken na het douchen vol blijdschap dat ze de komende twee maanden geen dagcrème meer zullen nodig hebben. Het vochtige klimaat heeft een gunstig effect op ons vel, het is zijdezacht en elastischer dan ooit tevoren. Jullie zullen zien, zelfs de mannen zullen met babyvel terugkeren.

Met mango en palata als ontbijt achter de kiezen, gaan we weer op stap. Het is onze laatste dag in Dhaka. We hebben afgesproken met de aannemer met wie we nog wat gaan overleggen over de bevallingsruimte. Deze is druk in de weer op een werf wanneer we hem komen opzoeken. Zijn werkmannen zijn heel vriendelijk, ze nodigen ons uit om in hun hut te komen schuilen wanneer een zware regenbui losbarst. Deze is in een mum van tijd over en al snel brandt de zon weer op ons vel.

We beslissen vervolgens om een boottocht te doen. Op een kleine kano dalen we de Thorak rivier af. We genieten van het landschap en de aangename wind. We bewonderen de bootbestuurder die zonder moeite met één roeispaan de boot bestuurt. Shaupaun waagt zich er ook aan, maar geeft algauw de roeispaan terug. Bootbestuurder is duidelijk niet zijn roeping. Gil vindt het leuk om de boot heen en weer te doen wiebelen. De rest minder.

Wanneer de bootbestuurder ons afzet wacht een hele buurt ons opnieuw op, aan de oever. We maken ons snel uit de voeten om naar het appartement terug te keren. Loïc beslist nog snel om een vreemd soort vrucht te kopen, die eerder op een bijenkorf lijkt dan op iets eetbaars: katal. Aushim’s papa snijdt de vrucht voor ons in stukken op het appartement. Camille proeft als eerste de vrucht. Haar gezicht is niet echt aanmoedigend. De vrucht heeft een heel rare smaak waar we maar niet aan kunnen wennen en plakt bovendien als lijm aan de handen. Gil is bij het aanzien van het schouwspel zelfs te flauw om te willen proeven.

We krijgen wat later op de avond van de aannemer te horen (na een telefoontje) dat hij ons uitnodigt op een concertje. Vol interesse gaan we in op het voorstel. Hij leidt ons in het donker naar een soort tentje waar er allerlei musikanten spelen. Zang, trommelgeroffel en belletjes weerklinken in de nacht. De musikanten willen absoluut dat we meedoen en geven ons een paar woodblokjes en belletjes om mee het rythme te slaan. Ze kondigen aan dat ze een paar liedjes speciaal voor ons zingen. Loïc probeert tevergeefs het rythme te volgen. Hopeloos probeert hij de blokjes aan Gil door te geven. Na een toffe avond keren we terug naar onze slaapplaats. Een vloekende Aushim wiens sandaal in de smurrie van de straat is gezakt, sluit deze mooie dag af.

Dag 3
Het is pas vandaag dat we internet hebben, vandaar de laattijdigheid van ons bericht. We zijn nu aangekomen in Kailakuri. We konden pas vandaag vertrekken bij gebrek aan vervoer. Met het openbaar vervoer (voorstel van Dr. Baker) naar Kailakuri bleek bij nader inzien niet mogelijk door al onze bagage en het plaatsgebrek in de bussen. Uiteindelijk hebben Shaupaun en zijn aannemer voor ons een kamionet kunnen regelen. Maak jullie geen zorgen als we een tijdje niets laten weten, het kan zijn dat we geen internet/tijd hebben. Tot later!

Camille

Jour 1
Après trois vols, le temps de quatre films et demi et quelques parties de batailles navales, et quelques heures d’attentes, nous voici arrivés à Dhaka. Cheveux bien gras, cernes et une haleine douteuse accompagne les membres d’haspatal à la fin de la première partie de leur voyage. Après avoir attendu une heure nos valises, dont une n’est jamais arrivée (une partie du matériel médical que nous avions emporté avec nous pour Kailakuri), nous nous rendons vers la sortie de l’aéroport.

Première observation : il est six heures du matin, et il fait déjà pétant de chaud. Deux personnes travaillant à l’hopital Kailakuri sont là pour nous accueillir. Une camionnette de l’oncle d’Aushim nous conduit à l’appartement où nous logerons les premiers jours. C’est durant ce court trajet que nous pouvons déjà observer que le code de la route est apparemment quelque chose d’obsolète ici. Même les garçons s’accrochent aux sièges, alors que notre voiture fonce à travers la capitale entre les voitures, bus, riksja, piétons, chiens, et moutons. Ni panneaux de signalisation, ni feux rouges, tout le monde suit son chemin sans trop se soucier de son voisin, la seule règle semble être « celui qui klaxonne le plus fort gagne ». Nous sommes heureux quand nous arrivons finalement à l’appartement de Shaupaun, le père d’Aushim, où nous pourrons finalement nous reposer. Une belle photo montre Camille, Virginie et Loic, étendus sur leurs matelas tels des baleines échoués. Vers midi, nous nous réveillons à la bonne odeur du repas que Shaupaun nous a préparé. Après avoir récupéré nos forces, nous voici prêts à découvrir Dhaka.

Ce à quoi nous nous attendions pas, c’est que Dhaka nous découvre également. Après cinq minutes, des gens nous regardent comme si nous venions de Mars. Et oui, nous sommes les seuls blancs dans tout Dhaka (en tout cas les parties que nous avons visités). Des enfants arrivent de tous les côtés et nous suivent. Nous nous sentons de plus en plus mal à l’aise, le nombre de curieux ne fait que grandir et nous essayons de rester le moins longtemps possible immobile.

Autre observation fréquente : à côté de Dhaka, Bruxelles est la ville la plus propre au monde. Dans l’air flotte partout comme une odeur de nourriture avariée. Les ordures recouvrent le trottoir à certains endroits. D’ailleurs, il n’y a pas vraiment de trottoir ou de rues à certains endroits, juste de la terre (ou de la boue s’il a plu). Les pauvres ne semblent pourtant pas du tout malheureux. Les petites maisons en bambou sont ouvertes sur la rue, qui donne à ces quartiers un côté accueillant que nous ne retrouvons pas à Bruxelles. Les enfants, ravis de jouer dans la boue ou la rivière, rient tout autant qu’ici, sourires qui atteint leurs yeux sombres.

Nous empruntons quelques riksja pour accéder au centre, où parmi les badauds, quelques mendiants s’approchent de nous et nous suivent. Une vieil femme va même jusqu’à caresser le dos de Gil affectueusement, geste qu’il n’a pourtant pas l’air d’apprécier…

Nous parcourons certains centres commerciaux. Les filles en profitent pour acheter des vêtements plus traditionnels, dans l’espoir de passer un peu plus inaperçues en rue. Effet raté, nous attirons toujours autant les regards, avec ou sans vêtements bengali. Prochain sur la liste des courses : les moustiquaires. Nils et Adam ont droit a une jolie moustiquaire rose à fleurs, et personne ne résiste à l’occasion de se moquer du joli petit couple. Monsieur Gil commande lui une moustiquaire, faite sur mesure, adaptée à son hamac.

Le soleil est déjà couché quand nous retournons à l’appartement. Shaupaun nous cuisine un délicieux repas, et ceci dans le noir. Il faut savoir que l’électricité s’éteint régulièrement au Bangladesh, nous voici donc coupé d’électricité durant quelques heurs. Gil a eu la chance à ce moment-là de se trouver sous la douche, où nous avons dû lui apporter une bougie. Une chose dont nous n’avons pas dû nous soucier sont les moustiques, il y en a très peu dans l’appartement.

Exténués, du voyage et de la journée, c’est aux bruits incessants de la ville que nous nous endormons sous nos moustiquaires, par précaution.

Jour 2
Nous nous réveillons le prochain jour vers 10h30. Virginie et Camille découvrent après leurs douches les bienfaits du climat bengali : plus de peaux sèches ! Le climat humide va durant les deux prochains mois remplacer les crèmes hydratantes, notre peau est plus douce et élastique que jamais. Vous allez voir, même les garçons reviendront avec une peau de bébé. Peut-être une idée à exploiter pour attirer les touristes ?

Après un petit déjeuner constitué de mangues, de palata (espèce de crêpes sans sucres) et d’omelettes, nous nous remettons en route. C’est notre dernier jour à Dhaka avant que nous partions pour Kailakuri. Nous avons rendez-vous avec l’entrepreneur sur un de ses chantiers, pour discuter de la maternité. Les travailleurs sont très gentils avec nous, et nous invitent à nous abriter dans leur hutte lorsqu’il commence à dracher. Mais la pluie dure peu de temps, et très bientôt le soleil brûle à nouveau de toutes ses forces sur nos têtes.

Voyant que les magasins n’ouvrent pas avant 16h, nous décidons de faire un petit tour en bateau. A huit, nous naviguons sur une sorte de barque sur la rivière Thorak, où nous profitons du paysage et du vent agréable. Shaupaun s’essaie à la navigation du bateau, mais rend bien vite l’unique rame/aileron, au capitaine expérimenté. Gil s’amuse à faire tanguer le bateau. Les autres trouvent cela moins drôle.

A notre retour sur la terre ferme, c’est à nouveau tout un comité d’accueil qui nous attend sur la rive. Sur le chemin de l’appartement, Loic décide de vouloir acheter un fruit bizarre, qui a plus l’air d’une ruche que quelque chose de mangeable : le katal. Camille, qui assiste Shaupaun dans la découpe du fruit, le goute en premier. Sans réel dégout, mais sans enthousiasme non plus, elle nous explique comment manger ce fruit. Le gout est assez étrange, dans l’ensemble bon, mais avec un arrière-gout bizarre. Chez certains, c’est plutôt la texture qui déclenche une certaine envie de vomir. A la vue de nos têtes, Gil n’ose même pas en gouter. Se jurant de ne plus jamais en manger, une belle surprise nous attendra à Kailakuri, où le fruit est assez populaire.

Un peu plus tard dans la journée, l’entrepreneur nous appelle pour nous inviter à un concert de rue le soir même, une idée qui enchante et excite tout le monde. Electricité à nouveau coupée, c’est dans le noir qu’il nous conduit à une sorte de tente où plusieurs musiciens sont en train de jouer. Sons de chant, violon, tambours, sorte de piano,… remplissent nos oreilles. Les musiciens nous invitent à participer en nous donnant des cymbales et des « bâtons musicaux », que nous essayons de frapper en rythme. A notre grand honneur, ils nous dédient certaines chansons. Après cette soirée très sympathique nous retournons à l’appartement. Un Aushim maudissant la boue dans laquelle il s’est enfoncé le pied clôture cette magnifique journée.

Jour 3
Le retard dans la publication de ce message vient de certains problèmes liés à internet, et au temps nécessaire à traduire l’article très complet de Camille. A l’heure où cette traduction sera postée, nous aurons déjà passé deux nuits à Kailakuri, et les travaux ont commencé aujourd’hui. Un article sur les deux derniers jours sera très vite posté.

4 comments:

1. Dag vrienden, ik vind het toch spijtig dat ik er niet van in het begin bij ben want ik ben daar precies al vanalles aan het missen, ik maak dit wel goed vanaf de 17e. Voorlopig ben ik fan van Gil want niks zo leuk als wiebelende boten! En van Adam en Nils heb ik altijd geweten dat er meer aan de hand was. Bij een ongelukje komt ook altijd een gelukje want doordat ik nu in Valencia zit heb ik mijn erasmusaanvraag kunnen redden die volledig verkeerd gelopen was.
    Veel plezier en succes verder! Tot over een weekje!

ReplyDelete
  2. J'adore! De teksten zijn hilarisch en interessant!
    We herkennen Gil zeer goed in hoe je alles beschrijft!
    Keep up the good work! Het is voor jullie een prachtige ervaring!
    dikke kus!
    Leah

3. Hey!
    Heel leuk dat we kunnen volgen wat jullie doen.
    Jullie vervelen zeker niet?
    Aha, Virginie!
    Geen moeite met spinnen?;p
    Camille natuurlijk niet!
    Nog een prettige vakantie iedereen.
    Jullie horen nog van mij.

Groetjes Shaurnally
    (Kleine zus van Aushim)

4. Hey iedereen daar

Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Ik wens jullie veel succes (en moed bij dat warme weer!) en super dat jullie zoiets doen!